Mistrz Eckhart

Miejsce, w którym przeczytać można różne intrygujące opowieści związane ze Spirytyzmem.

Mistrz Eckhart

Postautor: Hansel » 05 sty 2016, 14:08

,,Jan Eckhart, Johannes Eckhart, Eckhart von Hochheim, urodził się w Hochheim, koło Goty na terenie Turyngii ok. 1260 r. Nowicjat w zakonie kaznodziejskim odbył Erfurcie. Nie jest znane dokładne miejsce odbywania studiów teologicznych, przygotowujących do kapłaństwa, prawdopodobnie było to dominikańskie Studium Generalne w Kolonii. W 1294 przebywał w Paryżu, jako wykładowca filozofii w studium generalnym. W 1302 roku uzyskał tytuł mistrza świętej teologii(3). W 1303 roku został mianowany prowincjałem saksońskiej prowincji dominikanów zamieszkując w Erfurcie. Od 1307 w zakres jego obowiązków weszła również opieka nad domami zakonnymi na terenie Czech. W 1310 roku został mianowany prowincjałem Teutonii, jednakże decyzja wcześniejszego prowincjała, dotycząca wysłaniu Mistrza do Paryża na Sorbonę, unieważniła nominację. Zgodnie z decyzją generała, po zakończeniu pracy w Paryżu udał się do Strasburga, zamieszkując jeden z tamtejszych klasztorów. Na podkreślenie zasługuje mianowanie Eckharta na wikariusza generała do administrowania oraz duszpasterstwa(4) wśród sióstr dominikanek w prowincji Teutonia. Żeńska gałąź zakonu kaznodziejskiego w tamtejszej prowincji liczyła 65 klasztorów. Ok. 1325 roku Mistrz Eckhart został oskarżony o głoszenie poglądów niezgodnych z nauką Kościoła. Liczba tez umieszczonych na indeksie wynosiła 28. Jak podaje sam Eckhart, został źle zrozumiany. Na łożu śmierci odwołał wszystkie, 28 twierdzeń, które mogłyby uchodzić za niezgodne z doktryna katolicką lub za wątpliwe. Bulla papieża Jana XXII potępiająca tezy Eckharta ukazała się 27 marca 1329 roku. Eckhart zmarł na początku 1328 roku w Awinionie.(5)

Poglądy:

Jak zauważa Józef Piórczyński, na myśl Eckharta wpływ wywarł Dionizy Pseudo – Areopagita i Jan Duns Szkot(6). Copleston dodaje, że poglądy Mistrza, kształtowały się także w oparciu o Bonawenturę, wiktorynów, Awicennę, Proklosa, Ojców Kościoła(7). Nie można zapomnieć również o św. Tomaszu i św. Albercie Wielkim, dwóch wielkich poprzednikach Eckharta w zakonie kaznodziejskim.

Bóg

Średniowieczni myśliciele szukając istoty Boga, za kluczowe uznawali słowa pochodzące z Księgi Wyjścia. Bóg przedstawia się Mojżeszowi jako Jestem, który Jestem [Wj 3,14]. Większość odpowiedzi prowadziła do wniosku, że Bóg jest bytem, który jest samym istnieniem [por. św. Anzelm z Canterbury, św. Tomasz z Akwinu]. Eckhart ponownie podjął ten problem. Na początku, nie zgodził się z podawanymi odpowiedziami. Dla Mistrza, Bóg nie może być bytem jak wszystko co jest. Jeżeli bytem jest to co stworzone – skutek działania Boga, to przyczyna - Bóg, nie może być tym samym co skutek. Przyczyna musi posiadać więcej doskonałości niż skutek. Eckhart podaje przykład; osoba próbuje ukryć się w nocy, chce pozostać nierozpoznaną. Na pytanie kim jesteś? odpowie: jestem tym, kim jestem. To znaczy, w odniesieniu do Boga; gdyby Bóg chciał powiedzieć, jestem bytem, powiedziałby zwyczajne Jestem. Zachował się natomiast, jak ktoś, kto chce pozostać nierozpoznanym. Dlatego powiedział Jestem, który Jestem. Prowadzi to do wniosku, że o Bogu nie można powiedzieć, że jest bytem jak stworzenie. Można natomiast powiedzieć, że tylko On jest czystym bytem (puritas essendi)(8), a wszystko inne w Nim ma istnienie. To znaczy, Bóg udziela stworzeniu uczestnictwa w swoim bycie. Dlatego o rzeczach stworzonych możemy mówić, że są bytem.

Kluczowa w uchwyceniu różnicy między Bogiem a stworzeniem pozostaje koncepcja analogii. Tylko o Bogu można powiedzieć, że jest Dobry, Mądry, Sprawiedliwy, jest jedyną Prawdą. Jednakże i o stworzeniu można wydawać takie sądy. Mówimy, że ktoś jest dobry, mądry, sprawiedliwy. Do czego to prowadzi? Zdaniem Eckharta, rzeczy stworzone partycypują w doskonałościach Boga. Stworzenie nie posiada dobra, piękna, mądrości w stopniu najwyższym i właściwym. Stworzenie ma jedynie udział, partycypuje w Sprawiedliwości, Pięknie Boga. Innymi słowy. Bóg udziela doskonałości stworzeniu, a przez to możemy mówić, że coś jest dobre, sprawiedliwe, piękne. Rzeczy stworzone otrzymują swój byt od czegoś zewnętrznego wobec nich, czyli właśnie od Boga., Wynika z tego, że tylko Bóg istnieje we właściwym znaczeniu(9). Bóg istnieje jako ten, który jest Dobrem, Pięknem. Nic poza Nim samo z siebie takie nie jest.(10)

Eckhart, jak zauważa Gilson, utożsamia Boga z poznaniem. Znaczy to, że przyczyną istnienia Boga nie jest Jego istnienie, w przeciwieństwie do teorii Tomasza z Akwinu. Bóg nie jest istnieniem. Przyczyną istnienia Boga jest Jego zdolność do pojmowania, poznawania. Nie dlatego Bóg poznaje, ponieważ jest, ale dlatego jest, ponieważ poznaje. Poznaniu w tym wypadku należy przypisać status bytu, choć znacznie inny od tego jak go się rozumiało w tradycji do czasu Eckharta. Augustyński podział na poznanie, życie i bycie, Mistrz stosuje do rozróżnienia osób Trójcy Świętej. Bóg jest Pojmowaniem, Syn Życiem, Duch Święty Bytem.(11)

Kłopotliwą pozostaje sprawa jedności jaką Eckhart przypisuje Bogu. Zgodnie z tradycją teologiczną wyróżnia Trzy Osoby Boskie. Jednakże zauważa, że rdzeniem, czymś najgłębiej położonym niż sama istota Trójcy Świętej, jeżeli w ogóle można tak mówić, jest jedność. Ową jedność Eckhart utożsamia z Boskością, czymś różnym niż Osoby Boskie. Prof. Piórczyński przytacza o. Szymonę, który stwierdza, że omawiana Boskość jest źródłem Osób Trójcy(12). Eckhart przeciwstawia istotę Osób, samym Osobom Trójcy. Owa Boskość wznosi się ponad Osobami. Po przyjęciu takiego wyjaśnienia, a przede wszystkim rozróżnienia zrozumiałym się staje, idąc za Piórczyńskim, podział Boga, na Boga imiennego i Boga bezimiennego. Bóg imienny, to jedna z osób Trójcy, Bóg bezimienny to Boskość.(13),,

http://www.katolik.pl/mistrz-eckhart,1999,416,cz.html

A wy co o nim sądzicie ?
Narodzić się, umrzeć, odrodzić ponownie i wciąż się rozwijać - takie jest prawo
Awatar użytkownika
Hansel
 
Posty: 3754
Rejestracja: 13 gru 2014, 17:26

Re: Mistrz Eckhart

Postautor: Nikita » 05 sty 2016, 14:24

To jeden z wybitniejszych mistykow...
Nikita
Sympatyk spirytyzmu
 
Posty: 5352
Rejestracja: 03 maja 2010, 15:31

Re: Mistrz Eckhart

Postautor: Hansel » 04 lut 2016, 15:35

Narodzić się, umrzeć, odrodzić ponownie i wciąż się rozwijać - takie jest prawo
Awatar użytkownika
Hansel
 
Posty: 3754
Rejestracja: 13 gru 2014, 17:26


Wróć do Opowieści spirytystyczne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 33 gości