Sorki że tak długo ale ja musze wszystko dokładnie przetworzyć, taki już jestem.
"Myślę, że to jest błędne rozumowanie. Z faktu, że posiadamy w sobie taką samą naturę duchową nie wynika wcale, że należy nas tak samo traktować. Leon Denis jest jednym ze spirytystów, którzy z najwyższym szacunkiem podchodzili do świata zwierząt, ale w żadnym punkcie nie przenosił ich pozycji na szczebel ludzki. Nawet nie wychodząc poza świat człowieka i jego środowiska, musimy wiedzieć, że prawodawstwo przewiduje różne rozwiązania w przypadku np. osób niepełnoletnich, dorosłych, ubezwłasnowolnionych, chorych psychicznie itd. Z faktu, ze zarówno dzieci, jak i dorośli są ludźmi, nie wynika, że musimy tym pierwszym przyznawać prawo wyborcze, albo taką samą odpowiedzialność za ew. zbrodnię, jak w przypadku dorosłego.
Znów wrócę do starego przykładu - jak byś potraktował australopiteka, gdyby jakimś cudem jakiś osobnik przetrwał do naszych czasów i kogoś zabił? Sądziłbyś go jako człowieka, czy jako zwierzę? Takie wnioski z natury rzeczy powodują popadanie w błędne koło."
Czemu według ciebie nie należy, ta sama natura czyli dusza, dusza która czuje, w związku z tym niczym się od nas nie różnią.
Prawo ludzkie w wielu sytuacjach jest niedoskonałe więc wzorowanie się na nim jest chybione.
Po za tym pytamy o ważniejsze sprawy a nie o prawo wyborcze, to ni jak się ma do siebie.
Jeżeli uważał bym Australopiteka za człowieka sądził bym go jako człowieka.
"Gdyby zwierzęta się nie rozwijały, nigdy nie powstałyby pierwsze formy praczłowieka, jak choćby wymieniony przeze mnie australopitek."
Tutaj też się nie zgodzę z powodów tego że wiem że to co jest mówione o teorii ewolucji nie zawsze jest prawdą i nie idzie w parze z dowodami.
"W tej konkretnej dziedzinie nie jest tak do końca, gdyż Duchy wyraźnie zastrzegły, że nie w pełni znają swoją przeszłość, a w przypadku relacji między rozwojem zwierząt a człowieka sam Kardec pisał, że duchy prezentują odmienne opinie. Te informacje znajdziesz właśnie w przypisach do tych pytań w KD (niestety piszę z pamięci, ale potem mogę poszukać tych fragmentów)"
Czy uważasz że Kardec w ogóle nie porównał swoich źródeł, ale masz rację nie można im wierzyć na słowo podobnie jest jednak z teoriami napisanymi przez ludzi.
"Tego nie wiem, Leon Denis do I wojny światowej (kiedy zmarło jego medium) był bardzo aktywny, jeśli chodzi o prace mediumiczne, więc wniosk może być zbyt daleko idący."
Takie odniosłem wrażenie czytając jego książkę, jest napisana jakimś dziwnym językiem, który mi nie pasuje, po za tym nie znalazłem żadnych informacji z seansów.
"Odwołałem się do uznanych danych, nie do jednostkowego oszustwa, które bynajmniej nie przeczy temu, co napisałem wyżej, tak jak fałszywe pieniądze nie dowodzą nieistnienia legalnych środków płatniczych."
Niestety ale te fałszywe dowody często są przedstawione w podręcznikach do szkół jako te nadal aktualne, mimo że naukowcy zajmujący się tymi dziedzinami wiedzą że są one błędne.
"W ten sposó oczywiście można ukrócić każdą dyskusję. Kardec pisał wyraźnie, żeby weryfikować wszelkie teorie, bo bez tego nie bedzie postępu. Gdybym zgodził się z Twoimi wnioskami, musiałbym zarzucić Bogu brak sprawiedliwości i tworzenie uprzywilejowanych istot żyjących kosztem innych, od początku skazanych na wieczną niższość. Nawet reinkarnacja przestałaby mieć wtedy uniwersalny charakter i pozostałaby tylko "trampoliną" dla zaspokojenia aspiracji człowieka."
Tak masz rację, można ukrócić dyskusję na temat tekstów bardzo mało zasadniczych, ale czy coś tracimy?
Pamiętam też jak duchy mówiły, lepiej odrzucić 100 prawd niż przyjąć jedno kłamstwo, dlatego uważam że lepiej odrzucić luźne założenie co do znaczenia tych słów niż przyjąć je aby się okazało błędne.
A co do twoich przekonań, rośliny, drzewa one też żyją i się poruszają nawet na swój własny sposób, idąc więc twoim tokiem rozumowania muszą mieć duszę ponieważ nie było by sprawiedliwe gdyby jej nie miały.
Ale żeby wątek nie zeszedł na inny temat, co inni sądzą więc o tych dwóch teoriach Kardeca i Denisa odnośnie duszy zwierząt które są podane na początku wątku