autor: Hansel » 15 lip 2015, 15:01
]
Z tego co wiem to materialistyczne teorie powstania religi są takie:
,,- ewolucjonizm - wysuwający ideę samodzielnego i zbliżonego rozwoju wszystkich kultur. Najpopularniejsza wersja tego rozwoju brzmi w uproszczeniu magia -> animizm -> politeizm -> monoteizm. Rozwój kultur ma charakter zawsze progresywny, różnice są tylko w prędkości tych zmian w poszczególnych przypadkach. W ramach tego paradygmatu opracowano szereg pojęć takich jak: fetyszyzm (kult przedmiotów materialnych), totemizm (kult zwierząt totemowych), magię (homeopatyczna/kontaktowa), euhemeryzm (kult przodków), animizm (wiara w dusze przyrody) i inne terminy. Ciekawostką jest teoria pramonoteizmu - w ramach niej przyjęto, że koncepcja jednej Istoty Najwyższej jest znana pierwotnym społeczeństwom, lecz stopniowo degradowana. Najsławniejszy przedstawiciel - Frazer
- dyfuzjonizm - opozycyjny względem pierwszego kierunku - zakłada rozprzestrzenianie się elementów religii do innych religii (samodzielny i autonomiczny rozwój kulturowy jest fikcją). Położenie znacznie większego nacisku na prześledzenie kontaktów między kulturami, wędrówek idei religijnych w czasie i przestrzni. Mead, Ruth Benedict.
- funkcjonalizm - mówiąc najprościej, paradygmat ten tłumaczy powstanie religii jakąś potrzebą funkcyjną. Może to być jakiegoś rodzaju potrzeba ponadbiologiczna (tu tzw teoria kultury Malinowskiego czy drabina potrzeb Maslova). Potrzeby te są różnorodne, najczęściej chodzi jednak o przezwyciężenie psychologicznego lęku przed śmiercią, może to także być np. funkcja religii integracyjno-społeczna (Durkheim).
- szkoła ogólno-historyczna - związana z postheglizmem Croce i Pettazzoni. Założenie historyzmu absolutnego. Pochodzenie religii należy badać ze względu na całościowy, integralny proces historyczny.
- egzystencjalistyczno-fenomenologiczny kierunek - najmocniej podkreślający autonomię religii. Różne założenia filozoficzne - sacrum/profanum (rzeczywistość święta/świecka), homo religiosus (człowiek jest z natury istotą religijną), numinosum (pierwotny lęk przed boskością). Dystans do totalnie historycznego badania religii, trzeba wiedzieć z góry czym jest religijność, aby ewentualnie dojść do jej istoty i genezy. Otto, Eliade, Bergson, van Leeuw
- kognitywistyczne badanie religii - współczesny trend naturalistyczny. Religia bierze się z uwarunkowań poznawczo-percepcyjnych. Religia i jej pochodzenie wynika z specyficznej struktury i działania ludzkiego umysłu (mózgu). Dawkins, Pascal Boyer.,,
Ostatnio zmieniony 15 lip 2015, 22:07 przez
Hansel, łącznie zmieniany 1 raz
Narodzić się, umrzeć, odrodzić ponownie i wciąż się rozwijać - takie jest prawo